تبلیغات
 افشاگری !!!! - تفاوتهای بارز بین شرکتهای سالم و دسیسه های هرمی
 
افشاگری !!!!
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : محمد
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

شاید بعضی از دوستانی که در شرکتهای دیگه مشغول به کار هستند بهشون بر بخوره !!! ولی ازشون خواهش میکنم که تا آخر مطالب رو خوب خوب بخونید. خودتون به راحتی قادر به تشخیص هستید.

نتورک مارکتینگ پول داره ؛ اینو همه میدونن! حتی اونهائی هم که میگن این شرکتها کلاهبرداریه (تا حدودی هم البته حق دارند! چون اطلاعاتشون در حد یه بچه تازه به دنیا اومده و هنوز کسی نبوده که راه و چاه رو نشونشون بده) به این امر رسیدن که نتورک مارکتینگ خوبه و وقتی هم که براشون توضیح میدی به راحتی قبول میکنند؛ ولی در این کنار قبول کردنها هم باید شرایطی وجود داشته باشه که تکمیل کننده یک شرکت اصولی و درست باشه.

بعضی از دوستان به اشتباه فعالیتهای شرکتهای سالم بازاریابی رو با دسیسه های هرمی مقایسه میکنند!! در صورتی که با استفاده از دیده ها و دانسته ها _ همچنین شرایط و شواهد به راحتی میتوانیم تشخیص بدیم که فلان شرکت سالمه یا یک دسیسه هرمی هست.

اصولاً شرکتهای هرمی شرایطی دارند که به راحتی قابل تشخیص هستند و یا در اصطلاح داد میزنند که هرمی هستند. تازگیها خیلی از شرکتها با شرایط متفاوتی نسبت به گذشته وارد گود شدند که با طرحها و پلنهای بسیار جالبشان و همچنین سودهای آنچنانی، باعث شدند که خیلیها به راحتی جذب اینگونه شرکتها بشن!! اما غافل از این که این شرکتها نمونه بارز همان دسیسه های هرمی هستند که خودشونو تو پوستین زیبائی قایم کردن.

البته نمونه اینها زیادن وهر کدوم سعی میکنند طوری وانمود کنند که یک شرکت سالم هستند!! ولی تا وقتی که قوانین و شرایط اصولی و درستی حکمفرما باشه ، هیچ موقع شرایط یک شرکت هرمی در مقام مقایسه با یک نتورک سالم یکسان نمیشه ...

به نظر شما فرق بین یک ماشین سالم و یک ماشین خراب در چیه؟؟؟

- لذت سفر رفتن با ماشین سالم به مراتب بیشتر از ماشین خرابه _ به ماشین خراب هیچ اطمینانی به این که برات مشکل پیش نیاد؛ نیست و همیشه باید دغدغه اینو داشته باشی که هر آن ممکنه که کارتو لنگ بزاره _ عوارض و معایب یک ماشین سالم به مراتب کمتر و ناچیزتر تر از یک ماشین معیوبه _ در یک ماشین سالم آدم احساس امنیت و راحتی داره ولی در یک ماشن خراب .... و خیلی موارد دیگه.

فرق بین شرکتهای سالم و ناسالم هم در همینه ...

توصیه میکنم اگه در بعضی مواقع در تشخیص شرکتهای سالم از ناسالم دچار مشکل میشید!! حتماً این پست رو بخونید. مطمئناً قدرت تشخیصتون بینهایت بالا میره. از من گفتن ...

.

  

.

در شکل بالا 2 تا طرح یکسان هست که در ظاهر هیچ تفاوتی با هم ندارند!! ولی چرا بالای یکی نوشته شرکتهای سالم N.M و اون یکی دیگه دسیسه های هرم؟؟؟

چون تشخیص شرکتهای سالم از ناسالم که به ظاهرشون نیست !!! ( اشتباه فوق العاده بزرگی که حتی بسیاری از بزرگان مملکتی هم بر مبنای اون تصمیم گیری میکنند ) به این مضمون که این شرکتها چون از بالا به پائین و به صورت صعودی رشد دارند و ظاهرش مثل یک هرم هست، پس مشکل داره!! این یک طرز فکر کاملاً غلطه ... (اگه اینجوری باشه که نظام مملکتی هم مشکلدار میشه!!) بلکه این ماهیت وجودی شرکتهاست که با استناد به اونها میتونیم پی ببریم که یک شرکت سالمه یا ناسالم!!؟؟

از این به بعد شرکتهای سالم رو با شکل (1) و شرکتهای دسیسه هرمی رو با شکل(2) میشناسیم.

نکات بسیار مهم در تشخیص:

در شکل (1) هیچ یک از افراد متضرر نیستند _ حتی اگر فعالیت هم نداشته باشند _ و لی در شکل (2) تمامی افراد متضرر هستند و از حضور افراد دیگر در پائین دست _حالا به هر عنوان_ مقداری از ضرر خودشون رو جبران میکنند و بالادستیها به سود میرسند ولی افراد ته قاعده (شماره 2) همیشه بازنده هستند.

IMF (صندوق بین المللی پول) و FTC اتحادیه پرداخت کمیسیون (حق کمیسیون) قوانین معتبری برای جلوگیری از سوء استفاده شرکتهای هرمی، در این زمینه دارند که کلی ترین و مهمترینشان اینها هستند:

1-     شرکتی که بعنوان نتورک مارکتینگ فعالیت می کند باید الزاماً کالا به فروش برساند.

توضیحات: در این که شرکتها باید کالا به فروش برسونند شکی نیست. به طور مثال چند سال پیش شرکتهائی اومدند که پنتاگونا سرآمد تمام اونها بود. تو این شرکت افراد میتونستند با پرداخت 120$ وارد بازی بشن و تنها چیزی که بدست میاوردند یک برگ کاغذ بود که اگه پاره میشد ... هیچی دستتو نمیگرفت و تنها در صورت آمدن کسی به عنوان زیر مجموعه و پرداخت 120$ شخص بالادستی به سود میرسید. در غیر اینصورت هیچ ...

فروش کالا هم خودش باز شرایط جداگانه ای داره، به طور مثال کوئست هم که کالا داره! پس چرا اونو میگن هرمیه!!؟؟؟

_ کالائی که یک شرکت از طریق نتورک مارکتینگ به فروش میرسونه باید قیمت واقعی بازار رو داشته باشه.

مثلاً اگه شما خواسته باشی یک موبایل رو از یک شرکت نتورکی بخری 100.000 تومان! باید در بازار سنتی هم بتونی به همون قیمت بخری و نه بیشتر ...(ولی در شرایطی خاص میتونی خیلی مناسبتر از قیمت بازار خریداری کنی؛ که پائینتر توضیح میدم)

حالا چرا باید با قیمت بازار؟ چون نتورک مارکتینگ داره میگه که کالا رو مستقیماً و به قیمت بازار به مشتری عرضه میکنم. اگه قرار باشه که مثلاً 50% زیر قیمت بازار محصولشو بفروشه مطمئناً به بازار سنتی فروش لطمه میخوره و این برخلاف قوانین تجارت الکترونیک هست.

_ کالائی که یک شرکت از طریق نتورک مارکتینگ به فروش میرسونه باید دارای بازار سنتی هم باشه.

باز به عنوان مثال: اگه خواسته باشید یک موبایل رو با مارک ... از یک شرکت نتورکی بخرید، باید امکان اینو داشته باشید که تو بازار سنتی هم مثل اونو پیدا کنید. اما سکه طلائی که به عنوان کالا عرضه میشه تا چند سال پیش که اصلا تو بازار وجود خارجی نداشت!!؟؟؟ و در حال حاضرهم، آیا امکان این هست که برید تو طلا فروشی و بگید که من سکه فلان شرکت رو میخوام!!؟؟؟ یکی ار اهداف اتحادیه های قانونگذار هم نه تنها لطمه نخوردن به بازار سنتی کالاست بلکه کمک به فروش هر چه بیشتر و سریعتر کالاست.

_ الزاماً شرکتی که قصد داره کالای خودش رو از طریق نتورک مارکتینگ به فروش برسونه باید تولید کننده باشه. این یعنی اینکه .... این همه شرکتی که دارند کالاهای شرکتهای دیگه رو با مارکهای شرکتهای دیگه به فروش میرسونند هرمی هستند.

چرا؟؟ مگه چه اشکالی داره که یک نتورک کالاهای شرکتهای دیگه رو بفروشه؟؟ اگه ایجوریه پس ebay و آمازون هم هرمی هستند؟؟؟

به این دلیل؛ بازاریابی شبکه ای در تمام معرفیها به اینصورت تعریف و شناخته شده که:

در بازاریابی شبکه ای حذف واسطه انجام میشه به طوری که کالا مستقیماً از دست تولید کننده به دست مصرف کننده نهائی میرسه. پس به طور قطع در یک طرف تولید کننده هست و در یک طرف دیگه مصرف کننده نهائی و اگه اینوسط شرکتی خواسته باشه کالای مارک ... رو بفروشه صرفاً باید تولید کننده باشه و لا غیر مثل شکل زیر.

و اما شرکتهای آمازون و ... کالاهای شرکتهای دیگه رو هم میفروشن، ولی این شرکتها به دلیل وسعت و گستردگی اینترنت و همچنین معرفی کالاها به دیگر کشورها و استفاده تمامی مردم از این خدمات؛ فقط بعنوان فروشگاه بزرگ کار میکنن و پرداخت کمیسیونی در آن صورت نمیگیره. شما کالا رو از سایت خریداری میکنی، پولشو به حساب واریز میکنی، کالا هم با پست به دستت میرسه.

نتیجه: پس وقتی فروش کالا با شرایط بالا انجام بشه ، در شکل (1) افراد به هیچوجه متضرر نیستند. چه اونی که در جایگاه 1 هست و چه اونی که در جایگها 2 خرید کرده و ته قاعده هستند.

2-     یک عامل مهم دیگه در شناخت شرکتهای ناسالم از سالم، بحث زمان و یا مهلت خرید هست.

توضیحات: در شکل (2) شرکتها یک زمان مشخص و محدودی را برای خرید، لازم الاجرا میدونند. مثلاً در کوئست برای هر TC که خرید کرده اند؛ شارژ سالیانه از افراد گرفته میشود و در صورت عدم پرداخت TC قفل میشه و اجازه  کار کردن رو به اونها نمیده. و یا در شرکتهای دیگه، یک زمان محدودی رو برای فعالیت افراد میذارن به طوری که اگر کسی در این زمان نتوانست درآمدی کسب کند؛ جایگاهش سوخت میشه و یا اجازه فعالیت به اشخاص داده نمیشود. اینجا به طور واضح مشخصه که افراد به صرف خرید جایگاه میتوانند مشغول به فعالیت شوند نه خرید کالا.

در صورتی که در یک شرکت سالم؛ شرکت به افراد، در ازای خرید کالا، یک جایگاه تجاری _Business Center_ به صورت رایگان در اختیارشون قرار میده که در صورت تمایل افراد به کسب درآمد، میتونن از اون جایگاه استفاده کنند و این جایگاه هم تا مادام العمر قابل استفاده است. یعنی این که شما هر موقع که خواسته باشید، میتونید فعالیت خودتون رو شروع کنید.و همچنین قابل انتقال به غیر هم هست.

3-     یک عامل مهم دیگه در تفکیک شرکتهای سالم از ناسالم؛ رابطه های مالی افراد با یکدیگره.

توضیحات: در دسیسه های هرمی افراد از ورود افراد دیگه به درآمد میرسند و افراد بالا دست عملاً دستشون همیشه توی جیب پائین دستهاست. در پنتاگونا 40$ از پول پرداختی شما به جیب بالادستی میرفت، 40$ دیگه هم به جیب هفت نسل بالاتر میرفت و 40$ آخری هم در ازای فروش و یا ارائه هیچ خدماتی به جیب شرکت میرفت.

در کوئست شما سکه ای خریداری کردی که قیمت واقعی بازار رو نداره؛ به همین خاطر از ورود افراد به زیر مجموعه شما تا حدودی ضرر شما جبران میشه و شرکت از حاصل آمدن این افراد به مجموعه پورسانت میده.. و به همین ترتیب تا آخر.

اما در شرکتهای سالم رابطه مالی شما مستقیماً با خود شرکت هست و کالای خود را مستقیم از شرکت میخرید و شرکت هم در قبال خرید افراد مجموعه از شرکت به اونها پورسانت میده.

.

با یاد گرفتن این مطالب، مطمئنم که براحتی قادر به تشخیص شرکتهای سالم از ناسالم خواهید بود.

ولی یک مساله خیلی مهم هست که باید براتون روشن کنم؛ اینکه:

این شرکتهای جدید سرمایه گذاری _ مثل سوئیس کش (swisscash) یا IT و امثالهم.. _ چطوری کار میکنن؟؟؟ آیا اونها هرمی هستند یا نه؟؟؟

خدمت با سعادت شما دوستان عزیز، عرض کنم که:

سرمایه گذاری شرایط ویژه خاص خودشو داره و هر شرکتی نمیتونه ادعای سرمایه گذاری به صورت نتورک مارکتینگ داشته باشه. البته خود این دوستان میگن که کار ما Mutual fund (شرکتهائی که کارشون خریدن سهام شرکتهای دیگست) هست؛ درست هم میگن!! اما این وسط چند تا سوال و یک ابهام خیلی بزرگ میمونه!!!

_ سرمایه گذاری که در این شرکتها انجام میشه بر روی چه چیزی است؟ تولیدی است؟ عمرانی هست؟آیا منفعت عمومی داره یا خاص؟ و مواردی دیگه ای که همگی باید در راستای منفعت عمومی و ملی باشه.

_ سرمایه گذاری در کجا انجام میشه؟ خارج کشوره؟ داخل کشوره؟ اگه در خارج کشور باشد؛ مطمئناً باید حکم ومجوزهای تأیید شده مراجع قانونی رو داشته باشه. چرا که در صورت نداشتن مجوز بحث خروج ارز به راحتی قابل تشخیصه.

_و یک ابهام اینوسط شکل میگیره:

گیریم که این شرکتها در خود ایران سرمایه گذاری میکنند _و خروج ارزی هم ایجاد نمیشه_ و همه چیزش هم قانونی و دارای مجوزهای رسمی و دارای تأییدیه های معتبر از ... در صورتی که فقط بحث سرمایه گذاری باشه؛ مشکلی هم پیش نمیاد و میشه مثل بانکهای خودمون. یا شرکتهایی که سهامهای سرمایه گذاری میفروشن و ... (که تو ایران ما هم کم نیستند).

اما وقتی صحبت از باینری و پرداخت پورسانت میشه؛ موضوع 180 درجه فرق میکنه!!! و به طرحهای بازپرداخت در نتورک مارکتینگ بیشتر شبیه میشه تا چیز دیگه ای.

اگه فقط پولی بعنوان سرمایه گذاری باشه، حرفی نیست. ولی وقتی که از ورود شخصی بعنوان زیر مجموعه؛ افراد بالادستی پورسانت دریافت کنند، چیزی غیر از هرمی میشه!!؟؟؟

بزارید واضحتر بگم: شما در این شرکتها پولی رو بعنوان سرمایه گذاری وارد مجموعه میکنی. و در ازای این سرمایه گذاری شرکت درصدی بعنوان کارکرد پولتان به شما میده. تا اینجا صحیح ... اما در صورتی که هرکسی یک یا چند نفر رو وارد کنه که در شرکت سرمایه گذاری کنند و این افراد بعنوان زیر مجموعه نیز به همین روال کار کنند؛ شرکت پورسانتی رو به آنها میده که از ماحصل ثبت نام افراد جدید است. در حقیقت اینجا یک لاتاری یا بازی با پولی صورت گرفته، که از چشم تیزبین خیلی از دوستان پنهان مونده و این با توجه به پلن طراحی شده در بازاریابی شبکه ای برای پرداخت پورسانتها منافات داره و کاملاً قوانین بازاریابی شبکه ای رو _ درخصوص وجود کالا در نتورک _ نقض میکنه و به طور یقین پلن شرکت، یک پلن دسیسه هرمی میباشد ... ولاغیر.

این شرکتها بر مبنای Mutual fund کار میکنند و کسی هم منکر این نیست؛ ولی طرحهای بازپرداخت کمیسیون (با استفاده از پلنهای بازپرداخت) و Mutual fund اصلاً هیچ ربطی به هم ندارند.

دوستان گرامی: تشخیص شرکتهای سالم از ناسالم به همین راحتیه که خوندید. فقط کافیه که یخورده احساساتمون رو در رابطه با راه یک شبه رفتن و یهو پولدار شدن کنترل کنیم. امیدوارم کسانی که قصد دارن تازه وارد این شغل جذاب بشن، و یا کسانی که در شرکتهای دیگه مشغول به کار هستند؛ یخورده همت کنند و با دید باز، شرکتهای مورد نظر خودشونو تجزیه و تحلیل کنند.

 

نتورک ماکتینگ در هر کجای دنیا که باشه، باید به معنای واقعی «برنده - برنده» باشه. هم برای تولید کننده، هم برای مصرف کننده و یا مشتری.

این گفته سهراب اینجا واقعاً صدق میکنه که:

                 چشمها را باید شست .... جور دیگر باید دید

.

آسمان فردا از آن من است  @





نوع مطلب :
برچسب ها :